کتاب ویدئوکنفرانس

آشنایی با فناوری

انسان موجودی اجتماعی است و یکی از مهمترین نیازهای آن برقراری ارتباط با همنوعان و ایجاد رابطه تفهیم و تفاهم است. زبان مهمترین ابزار این ارتباط و مجموعه‌ای از نشانه‌های قراردادی است که به‌وسیله آن مقصود خود را به دیگران می‌رسانیم. در زبان‌شناسی به هر واژه یک نشانه می‌گویند. این نشانه‌ها صوتی، نوشتاری یا اشارهای هستند. بدین ترتیب زبان انسان به سه بخش تقسیم می‌شود (سه الگوی زبانی انسان).
زبان گفتاری: زبانی است که نشانه‌های آن صوتی بوده و همه از آغاز زندگی با آن آشنا می‌شوند و هر زبان‌آموزی پیش از ورود به دبستان به خوبی از مهارت سخن گفتن برخوردار است.
زبان نوشتاری: زبانی است که نشانه‌های آن خطی است. این زبان پس از زبان گفتاری آموزش داده می‌شود.
زبان اشاره: به انتقال پیام‌های غیر زبانی میان افراد که توسط اعضای بدن و حرکات صورت انجام می‌گیرد، زبان بدن (Body language) می‌گویند.
یکی از مهم ترین کانال‌های نمایان شدن عواطف، صورت یا چهره است. دلیل اهمیت چهره، بیان احساسات و نگرش‌های فرد نسبت به دیگران می باشد. همچنین چهره نقش مهمی در تعاملات اجتماعی بازی می‌کند. در بیشتر موارد تغییرات حالات چهره که در صدم ثانیه اتفاق می‌افتد، جهت دستیابی به اصل هیجانات و احساسات فرد مورد نظر قابل رویت و تفسیر است.
تمام پژوهشگرانی که در این باره تحقیق و تعمق کرده‌اند، در نهایت به هفت نوع برون فکنی احساسی در انسان از هر فرهنگ و نژادی، دست یافته اندکه در تمام این فرهنگ‌ها مشترک است. این هفت حالت عبارتند از: شادی، تحقیر، خشم، تنفر، غم، تعجب و ترس که توضیحات تکمیلی آن در فصل 24 این کتاب مطرح شده است.


زبان بدن، فرایندی ارتباطی است که پیام از طریق ارسال و دریافت غیر از کلام صورت می‌گیرد ( بیشتر بصری است)، گاهی هم از نشانه‌های بین مردم این نوع از ارتباط ایجاد می‌گردد.
پیام‌ها را می‌توان از طریق حرکات و لمس کردن، نحوه ایستادن، فاصله فیزیکی، بیان صورت و تماس با چشم که همه نوعی ارتباطات غیر کلامی است، ارسال کرد.

با این مقدمه می‌بینیم که حضور فیزیکی، بهترین روش انتقال افکار و عقاید انسانی است و بشر از دیرباز به دلایل متعدد قادر به حضور فیزیکی در موقعیت‌های مختلف نبوده است و به دنبال رفع این خلأ شروع به نوشتن و ارسال افکار خود به صورت نامه نمود. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری صوتی، تلفن اختراع شده و به سرعت فراگیر شد، اما تلفن هیچ گاه نتوانست خلأ موجود در میان ارتباطات حضوری را پر نماید.
ظهور رسانه‌های صوتی، تصویری و نوشتاری همانند رادیو، تلویزیون و ایمیل که باعث انتقال صدا، تصویر و نوشتار می‌شوند این خلأ را تا حدودی جبران کردند اما نقطه ضعف این فناوری‌ها ارتباط یک طرفه با مخاطب بود.

50 سال پیش، بشر اولین قدم را در ایجاد فناوری ارتباط دو طرفه برداشت که امروزه ما آن را ویدئوکنفرانس می‌نامیم.

در این کتاب سعی شده تا علاوه بر ارائه مقدمه‌ای از تکنولوژی‌های صدا و تصویر و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها در ویدئوکنفرانس، به‌معرفی مزایا و کاربردهای این فناوری سودمند پرداخته و تجهیزات و امکاناتی که امروزه از آن‌ها برای این منظور استفاده می‌گردد، شرح داده شود.
امروزه مدیریت زمان و مکان در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی به عنوان یکی از بنیادی‌ترین اصولی قلمداد می‌شود که مدیران را در راستای اهداف استراتژیک خود هدایت می‌کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که ذهن محققان را به خود مشغول کرده سفرهای درون شهری و برون شهری اشخاصی است که به واسطه شغل خود باید در جلسات مختلفی حضور یابند. طبق آمار غیررسمی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حدود ۲۸% از وقت مفید مدیران در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری از بین می‌رود. معضل اتلاف وقت این گونه سفرها تنها گریبان‌گیر مدیران دولتی و خصوصی نبوده و جامعه گسترده دانش‌پژوهان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. اینک زمان آن فرا رسیده که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و تجربیات کشورهای پیشرفته این معضل را برطرف کرده و گامی مثبت در راستای مدیریت زمان در کشور برداریم.
یکی از راهکارهایی که با استفاده از تکنولوژی روز در حل این مسأله بسیار کارآمد و مفید واقع شده است، سیستم ویدئوکنفرانس و ارتباطات از راه دور می‌باشد. سیستم ویدئوکنفرانس یکی از ابزارهای کارآمدی به شمار می‌رود که به واسطه آن از اتلاف بخش قابل توجهی از زمان مفید روزانه جلوگیری می‌شود و با استفاده از این سیستم، اشخاص می‌توانند بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی و بدون حضور آن ها در جلسات، اتاق‌های عمل جراحی، کلاس های درس و حتی در شرایط بحرانی، آموزش‌ها و یا تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند. با عنایت به مطالب مذکور و روند رو به رشد سیستم‌های ویدئوکنفرانس، بررسی جزئیات سیستم مذکور ضروری به نظر می‌رسد.
مختصری از مزایای این فناوری به شرح ذیل است:
• صرفه جويي در زمان
o برنامه‌ريزي براي پيدا كردن وقت خالي
o هماهنگي با برنامه‌هاي پرواز
o رزرو هتل و هماهنگي با برنامه‌هاي هتل
o حدود دو روز وقت كامل براي شركت در جلسه
• هزينه‌ها
o بدون استفاده از ويدئوكنفرانس
 هزينه رفت و آمد
 هزينه اسكان
 هزينه خورد و خوراك در سفر
 هزينه مكالمات تلفني و ارتباطات راه دور ناشي از سفر
 هزينه‌هاي جانبي
o با استفاده از ويدئوكنفرانس
 بازگشت هزینه‌ها در کوتاه مدت (ROI)
 هزينه تجهيزات (يكبار براي هميشه)
 هزينه برقراري ارتباط (مقرون به صرفه)
…..
جهت تهیه کتاب فوق که در 650 صفحه به چاپ رسیده است می توانید با شماره 09912770029 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *