تاريخچه ويدئو كنفرانس

تاريخچه ويدئوكنفرانس را مي‌توان به زمان اختراع تلويزيون برگرداند، اولين سيستم‌هاي ويدئوكنفرانس ساده كه به صورت آنالوگ كار مي كردند، از دو سيستم تلويزيوني مدار بسته كه از طريق كابل‌هایی به هم متصل شده بودند، تشكيل مي‌شد. زماني كه اولين پرواز فضايي انساني انجام مي‌گرفت، NASA از دو باند فركانسي (VHF يا UHF) در دو جهت مختلف، براي انتقال صوت و تصوير استفاده مي‌كرد كه در واقع اين نيز نمونه‌اي از سيستم ويدئوكنفرانس بود. شبكه‌های تلويزيونی نيز عموماً براي پخش گزارش از مسافت‌هاي دور، از اين نوع سيستم استفاده مي‌كنند. بعدها استفاده از ارتباطات ماهواره‌اي رايج شد اما استفاده از اين روش بسيار هزينه‌بر بوده و براي كاربردهاي خاصي همچون درمان از راه دور (Telemedicine)، آموزش از راه دور(Distance education)، ملاقات‌هاي تجاري (Business meeting) و غيره مناسب نيست. تلاش‌هايي نيز براي استفاده از شبكه‌هاي تلفني معمولي به منظور انتقال تصوير انجام گرفت.
در سال 1936 شرکت آلمانی Reichspot در کمال ناباوری اولین سرویس ویدئوفون عمومی ‌را به بازار معرفی کرد و چند سال بعد به دنبال آشنایی بیشتر کاربران با این تکنولوژی، موجی از دستاوردها و محصولات جدید سیستم‌های تماس تلفنی به بازار معرفی شد.
از جمله سيستمهاي اوليه توسط شركت AT&T با نام Picturephone با هزینه 160دلار در ماه برای هر نقطه پایانی ثابت توسعه يافت، ولي به دليل كيفيت پايين تصوير انتقال يافته و همچنين عدم وجود تكنيكهاي فشردهسازي مناسب تصوير، با شكست مواجه شدند.
با خلق مکانیزمهای جدیدی مانند پروتکل شبکه ویدئویی (NVP)، در سال 1976 و پروتکل فیلم بسته (PVP) در محیطهای آزمایشگاهی، گامهای اولیه در مسیر رشد این فناوری برداشته شد.
همچنین نیپون در سال 1976، تلگراف ارتباط ویدئوکنفرانس بین توکیو و اوزاکا را تأسیس و در سال 1982، IBM با ایجاد یک مسیر ارتباطی 48000 bps ارتباط داخلی IBM در ایالات متحده را با ژاپن به صورت ویدئوکنفرانس (VC) برای جلسات تجاری برقرار نمود.
در سال 1980 بود كه استفاده از شبكه‌هاي تلفني انتقال ديجيتال همچون ISDN نيز امكان پذير شدند. اولین تجربه در محوطه دانشگاهی تگزاس به نام Datapoint MINX شکل گرفت، سپس به ارتش امریکا فروخته شد. سيستم‌هاي ويدئوكنفرانس در سال‌هاي 1990، به سرعت از سمت تجهيزات و نرم‌افزارها و شبكه‌هاي هزينه‌بر، به سمت تكنولوﮋي‌هاي استاندارد شده‌اي حركت كرد كه با هزينه منطقي و قابل قبول و پهناي باندي حدود 128Kbps براي انتقال صدا و تصوير فشرده شده در دسترس عموم قرار گرفت و در نهايت سيستم‌هاي ويدئوكنفرانس مبتني بر پروتكل‌هاي اينترنت (IP-based) نيز ايجاد شدند و توسعه تكنيك‌هاي فشرده‌سازي تصوير، موجب شد تا استفاده از ويدئوكنفرانس در كامپيوترهاي شخصي (PC) و روميزي (Desktop) نيز عملي باشد. هم اكنون VTC یا Video Tele Conferencing در بسياري از سرويس‌ها و نرم افزارها به كار گرفته می‌شود مانند: NetMeeting، MSN Messenger، Yahoo Messenger و … .
ارتباطات یکپارچه (Unified Communications) برای اولین بار توسط شرکت اپل مکینتاش با نام تجاری CU-SeeMe v0.66b1 در سال 1992معرفی شد. این روش بر پایه یکپارچه سازی ارتباطات صوتی و تصویری سازمانها صورت پذیرفت و گام نخست در تصویب استانداردها توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) را در برداشت که باعث تدوین پروتکل‌های سیگنالینگ سری SIP وH3XX با پشتیبانی از پروتکل‌های تصویری H.26X توسط ITU گردید.
کمپانی مایکروسافت در سال1996، نرم افزارNetMeeting را در ویندوز عرضه کرد و با توسعه استانداردهای فشرده‌سازی تصویر، اقدام به انتشار Messenger جدید خود در ویندوز XP نمود، این اولین نسخه محصول مایکروسافت با پشتیبانی پروتکل سیگنالینگ SIP تا سال 2001 به شمار می‌رود.
سیستم مجازی اتاق کنفرانس ویدئویی (VRVS) در پروژه اتصال مراکز تحقیقاتی دانشگاه صنعتی کالیفرنیا (CERN) به طور رسمی در ماه جولای سال 1997 راه‌اندازی شد. محققان دانشگاه صنعتی کالیفرنیا در ابتدا VRVS را برای ارائه به محققان و دانشمندان در کنفرانس ویدئویی به جهت افزایش همکاری در پروژه‌های بزرگ جوامع آمریکایی و اروپایی در بخش انرژی و فیزیک هسته‌ای آغاز کردند که بسیار موفقیت‌آمیز بود تا جایی که فاز دو، ( CalREN-2) رقم خورد و متخصصان ژنتیک، پزشکان و دانشمندان دیگر در سراسر جهان نیز به این شبکه پیوستند.
در ماه November سال 2000، پروتکل سیگنالینگ SIP آرام آرام با مکانیزم‌های انتقال صدا در شبکه‌های IP تکامل خود را با نسخه 1.30 شروع نمود و پس از آن، نسخه چهارم از H.323 منتشر شد. در رابطه با تحولات در فضای ویدئوکنفرانس بی‌سیم، تولیدکنندگان تلفن همراه رقابت پرشور و نشاط را برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار مصرف شروع کردند، آنان که درک درستی از آینده ویدئو در گوشی‌های تلفن همراه دیجیتال می‌دیدند، شروع به گسترش ویدئوکنفرانس در شبکه‌های 3G با نام تجاری تلفن ویدئویی کردند.
اولین عمل جراحی از راه دور “Telesurgery” با فناوری ویدئوکنفرانس، توسط جراحی در آمریکا برای کنترل یک ربات در خارج از امریکا صورت گرفت که به انجام موفقیت‌آمیز عمل جراحی کیسه صفرا منجر شد و تا به امروز آن را قانع‌کننده‌ترین، استفاده غیر تجاری از ویدئوکنفرانس می‌نامند که دروازه جدیدی را بر روی پزشکان و عموم مردم در سراسر جهان گشود.
در جنگ علیه افغانستان، خبرنگاران شبکه‌های تلوزیونی با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای قابل حمل و فناوری ویدئوکنفرانس، به پخش زنده اخبار پرداختند و از این تکنولوژی برای صحبت کردن با مخاطبین خود استفاده نمودند، بدین وسیله استفاده از این تجهیزات درمنطقه جنگی از طریق ویدئوکنفرانس، برای اولین بار در سراسر جهان صورت پذیرفت.
درسال 2003، دسترسی به اینترنت با سرعت بالا و هزینه بسیار مناسب به طور گسترده در جهان شکل گرفت. در همان زمان، هزینه‌های ضبط ویدئویی و فناوری جدید صفحه نمایش نیز کاهش چشمگیری یافت. عموم مردم قادر به پرداخت هزینه دوربین‌های وب شدند، هزینه‌های رایانه‌های شخصی نیز بسیار کم شد و دسترسی به اینترنت با پهنای باند بالا در کشورهای پیشرفته به اوج خود رسید. کلیه عوامل مذکور و در دسترس بودن نرم افزارهای رایگان توسط ارائه‌دهندگان سرویس IM، باعث شکوفایی و رشد صنعت ویدئوکنفرانس در جهان شد.
در سال 2003 استقبال از مزایای ویدئوکنفرانس در بخش‌های آموزش عالی صورت جدیدی به خود گرفت، برنامه‌های آموزش از راه دور مورد توجه و محبوبیت مدارس و دانشگاه‌ها قرار گرفت. Video Desktop با پروتکل‌های MPEG-4 باعث رونق بخش‌های آموزشی شد.
در سال 2004، شرکت‌های ویدئوکنفرانس شروع به ایجاد برنامه‌های کاربردی برای عملکرد مطمئن‌تر با پلت فرم ویدئوکنفرانس رایگان مبتنی بر لینوکس نمودند که با H.323 سازگار بود.
در همان سال، نرم افزار شرکت WiredRed برای اولین بار با ترکیب چند ویدئو به عنوان یک ویژگی استاندارد به راه‌حل‌های کنفرانس وب تبدیل شد و آغازگر محصولات نرم افزار وب کنفرانس ترکیبی با ویژگی اتصالات امن گردید که از زیرساخت کلید عمومی سیستم (PKI) استفاده می‌نمود.
در سال 2008، WiredRed، نسخه سرویس آنلاین مبتنی بر Cloud (ابر) را با محصولات نرم‌افزاری خود تحت نام تجاری Nefsis معرفی نمود. این اولین ابر رایانه‌ای در صنعت ویدئوکنفرانس بود که به دنیا معرفی شد. Nefsis تا سال 2009، امکاناتی همانند نرم‌افزار لغو اکو (AEC) بر روی صدا، حاشیه‌نویسی برای اشتراک‌گذاری برنامه زنده و پخش فایل‌های فیلم در یک کنفرانس ویدئویی را اضافه نمود.
در روز ششم ماه اکتبر سال 2010 یک اتفاق مهم در بازار این محصولات افتاد. این اتفاق در واقع معرفی سیستم تماس تلفنی شرکت Cisco برای اتاق‌های نشیمن بود. این سیستم که سرویس ویدئوفون عمومی‌ بر روی تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی بود، با نام Ùmi Telepresence به بازار معرفی شد و در حقیقت رویکرد جدیدی در سیستم‌های تماس تلفنی در خانه کاربران بود.
در همان سال شرکت Logitech تلویزیونی را برای Google به بازار معرفی کرد که این تلویزیون می‌توانست به عنوان یک ویدئوفون هم مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر کنسول بازی جدید شرکت مایکروسافت (Xbox)، قابلیت ویدئوکنفرانس را در اختیار کاربرانش قرار داد.
شرکت Skype هم که به خاطر سرویس ویژه‌اش برای برقراری تماس تلفنی از طریق کامپیوترهای شخصی کاربران شناخته می‌شود، در حال حرکت به سمت بازار این محصولات است.
شرکت Cisco در ماه آوریل 2010 شرکت Tandberg را که یک شرکت تولیدکننده محصولات ویدئویی است، با قیمت 3/3 میلیارد دلار خرید تا اهدافش را برای تولید محصولات جدید خود در زمینه ویدئوکنفرانس به واقعیت نزدیک کند. تمام این فعالیت‌ها و اتفاقات در واقع واکنشی هستند به افزایش محبوبیت ارتباطات ویدئویی .
«اسکات موریسون» یکی از تحلیل‌گران شرکت تحقیقاتی Gartner در این مورد می‌گوید: «این روزها مادران شاغل برای کنترل کودکانشان که در خانه هستند، از سیستم‌های حضور از راه دور بهره برده و به راحتی خودشان را در محیط خانه حس می‌کنند. مشابه این اتفاق در ادارات و سازمان‌ها هم در حال روی دادن است. در واقع تماس‌های ویدئویی اکنون به یکی از اجزای ثابت زندگی روزمره افراد تبدیل شده است».
مؤسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد پیش‌بینی کرده است که رشد سیستم‌های حضور از راه دور حرفه‌ای این فضا را برای شرکت‌ها به وجود آورده است تا کارمندان را بیشتر پشت میزهایشان حفظ کرده و آمارها نشان می‌دهد که در سال 2012 تعداد سفرهای هوایی تا 1/2 میلیون سفر کاهش یافته است. این در حالی است که امید می‌رود این اتفاق بتواند هزینه حمل و نقل را تا حد چشمگیری کاهش دهد تا جایی که بسیاری از منتقدان می‌گویند این تکنولوژی برای صنعت حمل و نقل مخرب بوده است. علاوه بر این‌ها، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در این تکنولوژی،‌ قیمت سیستم‌های ارتباط ویدئویی است. بسیاری از منتقدان معتقدند حالا که این سیستم‌ها قرار است در دسترس کاربران خانگی قرار بگیرند، باید با قیمت ارزان‌تری به بازار عرضه شوند.
به تدریج با افزایش آگاهی و آشنایی کاربران با تکنولوژی Telepresence، اغلب شرکت‌ها و مؤسسات یا از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند یا در حال فراهم آوردن مقدمات برای کار با آن‌ها هستند.
آخرین تحقیقی که مؤسسه تحقیقاتی IDC با همکاری شرکت Cisco در این زمینه انجام داده است، نشان می‌دهد که 23 درصد از کاربران تجاری، سیستم‌های حضور از راه دور را به خاطر صرفه‌جویی در هزینه سفرهای کاری خود انتخاب و استفاده می‌کنند. از طرفی مؤسسه IDC از قبل پیش‌بینی کرده بود که سال 2013، سال خوبی برای ارتباطات ویدئویی خواهد بود. این پیش‌بینی درست از آب درآمد و بازار جهانی سیستم‌های ویدئویی حضور از راه دور (Telepresence) در سال 2013 رشد سالانه 7/16 درصدی را تجربه کرد، این در حالی است که کارشناسان رشد چشمگیر بازار این محصولات را تا پایان سال 2016 پیش‌بینی کرده‌اند، همچنین شرکت Cisco نیز مدعی شده است که رشد سالانه درامد حاصل از فروش سیستم‌های ویدئویی حضور از راه دور شرکتش تا پایان سال 2016 به 100 درصد خواهد رسید.

موسسه تحقیقاتی Wainhouse Research Institute که یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی در زمینه انتشار آمار است در یک طرح تحقیقاتی مشترک با کمپانی Polycom آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد 94% از کاربران معتقدند که فناوری ویدئوکنفرانس باعث افزایش سودمندی و راندمان کاری، 88% اعتقاد به کاهش پیچیدگی در تصمیم گیری و 87% نیز اعتقاد به افزایش سرعت در تصمیم‌گیری دارند و آن را از مزایای این فناوری می‌دانند.
امروزه کمپانی‌ Lifesize می‌تواند ارتباط ویدئوکنفرانس چند نقطه با کیفیت HD را از طریق ابر (Cloud) ارائه دهد. تقریباً هر کسی با یک کامپیوتر شخصی یا ترمینال گروهی ویدئوکنفرانس با دسترسی به اینترنت استاندارد می‌تواند از ویدئوکنفرانس ابری استفاده نماید. شایان ذکر است که امکان پیاده‌سازی این فناوری برای سازمان‌های کوچک و بزرگ به صورت ابر اختصاصی نیز وجود دارد.
خلاصه:
• سال 1956 معرفی تلفن تصویری (Picturephone) توسط کمپانی AT&T در سال 1964 و ارائه آن در نمایشگاه جهانی در نیویورک صورت گرفت.
• سال 1990 معرفی استاندارد H.320 برای ویدئوکنفرانس از طریق خطوط مخابراتی ISDN و معرفی استاندارد H.261 برای فشرده‌سازی تصویر صورت گرفت.
• سال 1996 معرفی نسخه اول از استاندارد H.323 برای ویدئوکنفرانس در شبکه‌های TCP/IP، معرفی استاندارد H.263 برای فشرده سازی تصویر با کیفیتی بهتر و اشغال پهنای باند کمتر و معرفی استاندارد T.120 برای تعامل همزمان اطلاعات محتوی صورت گرفت.
• سال 2003 معرفی استاندارد H.264 برای فشرده سازی تصویر با پهنای باند بسیار کمتر از استانداردهای قبلی با حفظ کیفیت تصویری پیشین صورت گرفت.
• سال 2006 ساخت چیپ‌های سخت افزاری جدید به نام DSP[Digital signal processor] توسط کمپانی پلیکام که توانست با قدرت پردازش بالاتر, مکانیزم‌های پیچیده‌ای از پردازش تصویری را انجام داده و پهنای باند مورد نیاز در این فناوری را نسبت به H.264 تا حدود 50% کاهش دهد.
• در سال 2013 با ارائه صفحه نمایشهای 3D و 4K کمپانیهای بر روی استاندارد جدیدی به نام H.265 متمرکز شده‌اند تا بتوانند با صرف پهنای باند پایین، کیفیت ارتباطات تصویری را تا 8k افزایش دهند. اولین محصول با کیفیت 4K اوایل سال 2015 توسط کمپانی Cisco با نام تجاری TelePresence IX5000با قیمتی در حدود 300 هزار دلار به بازار معرفی شد.امروزه زمزمه‌هایی از ورود ترمینال‌های ویدئوکنفرانس سخت‌افزاری با کیفیت‌های فوق به گوش می‌رسد. بایستی در سال 2015 منتظر محصولات پیشگام‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده در این زمینه باشیم.

مرجع: بر گرفته از کتاب ویدئوکنفرانس (مرجع کامل فناوری صدا و تصویر در دنیای دیجیتال) نوشته آقای مهندس مجید شجاعی
طبق قانون مولفین جهت استفاده از مطالب فوق بایستی مرجع مطالب قید گردد.

کاربردهای پزشکی از راه دور

کاربردهای پزشکی از راه دور
1. مشاوره از راه دور
2. جراحی از راه دور
3. اورژانس از راه دور
4. مراقبت خانگی از راه دور
5. ملاقات از راه دور
6. آموزش پزشکی از راه دور
7. کمیسیون پزشکی از راه دور
8. خدمات پزشکی به مناطق محروم

کتاب ویدئوکنفرانس

آشنایی با فناوری

انسان موجودی اجتماعی است و یکی از مهمترین نیازهای آن برقراری ارتباط با همنوعان و ایجاد رابطه تفهیم و تفاهم است. زبان مهمترین ابزار این ارتباط و مجموعه‌ای از نشانه‌های قراردادی است که به‌وسیله آن مقصود خود را به دیگران می‌رسانیم. در زبان‌شناسی به هر واژه یک نشانه می‌گویند. این نشانه‌ها صوتی، نوشتاری یا اشارهای هستند. بدین ترتیب زبان انسان به سه بخش تقسیم می‌شود (سه الگوی زبانی انسان).
زبان گفتاری: زبانی است که نشانه‌های آن صوتی بوده و همه از آغاز زندگی با آن آشنا می‌شوند و هر زبان‌آموزی پیش از ورود به دبستان به خوبی از مهارت سخن گفتن برخوردار است.
زبان نوشتاری: زبانی است که نشانه‌های آن خطی است. این زبان پس از زبان گفتاری آموزش داده می‌شود.
زبان اشاره: به انتقال پیام‌های غیر زبانی میان افراد که توسط اعضای بدن و حرکات صورت انجام می‌گیرد، زبان بدن (Body language) می‌گویند.
یکی از مهم ترین کانال‌های نمایان شدن عواطف، صورت یا چهره است. دلیل اهمیت چهره، بیان احساسات و نگرش‌های فرد نسبت به دیگران می باشد. همچنین چهره نقش مهمی در تعاملات اجتماعی بازی می‌کند. در بیشتر موارد تغییرات حالات چهره که در صدم ثانیه اتفاق می‌افتد، جهت دستیابی به اصل هیجانات و احساسات فرد مورد نظر قابل رویت و تفسیر است.
تمام پژوهشگرانی که در این باره تحقیق و تعمق کرده‌اند، در نهایت به هفت نوع برون فکنی احساسی در انسان از هر فرهنگ و نژادی، دست یافته اندکه در تمام این فرهنگ‌ها مشترک است. این هفت حالت عبارتند از: شادی، تحقیر، خشم، تنفر، غم، تعجب و ترس که توضیحات تکمیلی آن در فصل 24 این کتاب مطرح شده است.


زبان بدن، فرایندی ارتباطی است که پیام از طریق ارسال و دریافت غیر از کلام صورت می‌گیرد ( بیشتر بصری است)، گاهی هم از نشانه‌های بین مردم این نوع از ارتباط ایجاد می‌گردد.
پیام‌ها را می‌توان از طریق حرکات و لمس کردن، نحوه ایستادن، فاصله فیزیکی، بیان صورت و تماس با چشم که همه نوعی ارتباطات غیر کلامی است، ارسال کرد.

با این مقدمه می‌بینیم که حضور فیزیکی، بهترین روش انتقال افکار و عقاید انسانی است و بشر از دیرباز به دلایل متعدد قادر به حضور فیزیکی در موقعیت‌های مختلف نبوده است و به دنبال رفع این خلأ شروع به نوشتن و ارسال افکار خود به صورت نامه نمود. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری صوتی، تلفن اختراع شده و به سرعت فراگیر شد، اما تلفن هیچ گاه نتوانست خلأ موجود در میان ارتباطات حضوری را پر نماید.
ظهور رسانه‌های صوتی، تصویری و نوشتاری همانند رادیو، تلویزیون و ایمیل که باعث انتقال صدا، تصویر و نوشتار می‌شوند این خلأ را تا حدودی جبران کردند اما نقطه ضعف این فناوری‌ها ارتباط یک طرفه با مخاطب بود.

50 سال پیش، بشر اولین قدم را در ایجاد فناوری ارتباط دو طرفه برداشت که امروزه ما آن را ویدئوکنفرانس می‌نامیم.

در این کتاب سعی شده تا علاوه بر ارائه مقدمه‌ای از تکنولوژی‌های صدا و تصویر و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها در ویدئوکنفرانس، به‌معرفی مزایا و کاربردهای این فناوری سودمند پرداخته و تجهیزات و امکاناتی که امروزه از آن‌ها برای این منظور استفاده می‌گردد، شرح داده شود.
امروزه مدیریت زمان و مکان در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی به عنوان یکی از بنیادی‌ترین اصولی قلمداد می‌شود که مدیران را در راستای اهداف استراتژیک خود هدایت می‌کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که ذهن محققان را به خود مشغول کرده سفرهای درون شهری و برون شهری اشخاصی است که به واسطه شغل خود باید در جلسات مختلفی حضور یابند. طبق آمار غیررسمی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حدود ۲۸% از وقت مفید مدیران در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری از بین می‌رود. معضل اتلاف وقت این گونه سفرها تنها گریبان‌گیر مدیران دولتی و خصوصی نبوده و جامعه گسترده دانش‌پژوهان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. اینک زمان آن فرا رسیده که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و تجربیات کشورهای پیشرفته این معضل را برطرف کرده و گامی مثبت در راستای مدیریت زمان در کشور برداریم.
یکی از راهکارهایی که با استفاده از تکنولوژی روز در حل این مسأله بسیار کارآمد و مفید واقع شده است، سیستم ویدئوکنفرانس و ارتباطات از راه دور می‌باشد. سیستم ویدئوکنفرانس یکی از ابزارهای کارآمدی به شمار می‌رود که به واسطه آن از اتلاف بخش قابل توجهی از زمان مفید روزانه جلوگیری می‌شود و با استفاده از این سیستم، اشخاص می‌توانند بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی و بدون حضور آن ها در جلسات، اتاق‌های عمل جراحی، کلاس های درس و حتی در شرایط بحرانی، آموزش‌ها و یا تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند. با عنایت به مطالب مذکور و روند رو به رشد سیستم‌های ویدئوکنفرانس، بررسی جزئیات سیستم مذکور ضروری به نظر می‌رسد.
مختصری از مزایای این فناوری به شرح ذیل است:
• صرفه جويي در زمان
o برنامه‌ريزي براي پيدا كردن وقت خالي
o هماهنگي با برنامه‌هاي پرواز
o رزرو هتل و هماهنگي با برنامه‌هاي هتل
o حدود دو روز وقت كامل براي شركت در جلسه
• هزينه‌ها
o بدون استفاده از ويدئوكنفرانس
 هزينه رفت و آمد
 هزينه اسكان
 هزينه خورد و خوراك در سفر
 هزينه مكالمات تلفني و ارتباطات راه دور ناشي از سفر
 هزينه‌هاي جانبي
o با استفاده از ويدئوكنفرانس
 بازگشت هزینه‌ها در کوتاه مدت (ROI)
 هزينه تجهيزات (يكبار براي هميشه)
 هزينه برقراري ارتباط (مقرون به صرفه)
…..
جهت تهیه کتاب فوق که در 650 صفحه به چاپ رسیده است می توانید با شماره 09912770029 تماس حاصل فرمایید.

تجهیزات ویدئو کنفرانس polycom

به جرأت می توان شرکت Polycom را پرچمدار و رهبر جهانی ارائه دهنده ارتباطات یکپارچه صوت، تصویر و داده نامید. این شرکت تنها شرکتی است که محصولات Tele Peresenc، ارتباطات صوتی، تصویری و زیرساختی را براساس استانداردهای بازاز ارائه می‌دهد.

 (برگرفته از کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

کمپانی Polycom  از سال 2010 به بعد به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین کمپانی پیشرو در تجهیزات کنفرانس‌های صوتی و تصویری تحت شبکه به شمار می‌آید. این کمپانی با کسب سابقه درخشان در بازارهای جهانی، کیفیت بالا در تکنولوژی صدا و تصویر، ایجاد سهولت کار برای کاربران و همچنین با جلب رضایت بازار وسیع مشتریان خود به عنوان تنها‌ ارائه دهنده تجهیزات End to End با تلفیق صدا، تصویر، دیتا و وب در دنیا می‌باشد.

اين شرکت فعاليت خود را به طور رسمي از سال 1990 ميلادي با توليد تلفن‌هاي کنفرانس آغاز کرد چندي بعد محصولات ويدئو کنفرانس و اشتراک محتوی را نيز به فعاليت‌هاي خود افزود. در سال 1996 به عضويت IPO  در آمد. امروز اعظم فعاليت اين شرکت در زمينه ويدئو کنفرانس و تجهيزات وابسته است و اولين محصول ارائه شده اين شرکت سري View Station مي‌باشد که در سال 1998 وارد بازار گرديد.

(برگرفته از کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

با نگاهی به خلاصه وضعیت این شرکت شاید به نظر برسد که به لحاظ تعداد پرسنل و گردش مالی از شرکت‌هایی مثل Cisco و AVAYA کوچکتر است اما با توجه به فروش بازار جهانی محصولات ویدئوکنفرانس این شرکت تا به امروز بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات و زیر ساختهای شبکه ویدئوکنفرانس می‌باشد. باید دانست که Cisco و AVAYA سبد محصولات متنوعی در سایر تکنولوژی‌ها دارند ولی طیف محصولات ویدئوکنفرانس آن‌ها بسیار کمتر از این شرکت می‌باشد.

شرکت Polycom جزء معدود شركت‌های تولید‌كننده‌ای است كه دارای راه‌حل جامع یا اصطلاحاً Total Solution می‌باشد. بنابراین، كلیه نیاز‌های مشتریان در حوزه ویدئوكنفرانس و ارتباطات تصویری توسط محصولات و راهكار‌های این کمپانی، پوشش داده می‌شود. در این راستا، چنانچه پروژه‌های ویدئوكنفرانس نیاز به توسعه بیشتر در بعد كمی یا كیفی داشته باشند، دیگر نیاز به مذاكره با سایر تولیدکنندگان برای تأمین تجهیزات زیرساختی وجود ندارد. از طرفی دیگر با ارائه طیف بسیار وسیعی از محصولات مختلف، امكان انتخاب را برای مشتریان، بسیار ساده و راحت می‌كند.

(برگرفته از کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

 

این موضوع باعث شده است تا نه تنها كیفیت محصولات تولیدی به حداكثر ممکن برسد، بلكه جدید‌ترین امكانات و استاندارد‌های جهانی در حوزه تکنولوژی را همیشه به دنیا معرفی کند.

 

 

 

 

Polycom در زمينه‌هاي VOIP نيز اقدام به ارائه انواع گوشي‌هاي تلفني با کيفييت HD کرده است، اولين محصول تجاري اين شرکت سري Sound Station  است که در سال 1992 به بازار ارائه شد.

بر اساس آمار منتشر شده از منابع رسمي، از سال 2009 تا به امروز شرکت Polycom به عنوان پرفروش‌ترين ارائه‌دهنده محصولات ويدئوکنفرانس معرفي شده است. این شرکت هم‌اکنون 3800 کارمند در سراسر دنيا دارد طبق آمارهای منتشر شده درآمد این کمپانی در سال 2008 بالغ بر 1/1 بيليون دلار در زمينه هاي ارتباط یکپارچه بوده است.

 

(برگرفته از کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

Polycom تا به امروز بیش از 60 جایزه و لوح کیفیت را از سازمان‌های بین‌المللی دریافت کرده است که در سال 2009 موفق به دریافت جایزه بهترین سیستم ویدئوکنفرانس و همچنین برای دستگاه VVX 1500 D، مفتخر به دریافت جایزه بهترین سیستم IP-Telephony شده است.

اين شرکت تا کنون 11 شرکت بزرگ صوتي و تصويري را خريداري نموده و با نام تجاري Polycom به ارائه محصولات و تکنولوژي‌هاي آن‌ها مي‌پردازد. امروزه شرکت Polycom صاحب امتياز تکنولوژي‌هاي نويني همچون People&Content، Siren Codec’s، Polycom LPR و …است، بارز ترین آن‌ها تکنولوژی منحصر به فرد HD می‌باشد که کیفیت صدایی باور نکردنی را در اختیار کاربران قرار می دهد. از محصولات بي‌نظير اين شرکت دستگاه‌هايي همچون RealPresence Group و HDX 9000 مي‌باشند.

(برگرفته از کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

بسیاری از سازمان‌ها در آمریکا از محصولات این شرکت برای ارتباطات یکپارچه خود استفاده می‌نمایند. بازار هدف شرکت Polycom شرکت‌های نسبتاً بزرگ و تجاری می‌باشد.

محصولات پرفروش این شرکت :

ترمینال‌های سری QDX (از رده خارج شده است)

ترمینال‌های سری HDX(6000,7000,8000,9000) (چرخه تولید متوقف شده است.)

ترمینال‌های سری جدید RealPresence Group(300,500,700)

تلفن تصویری VVX و تلفنهای مبتنی بر IP سری CX

(برگرفته از کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

محصولات بخش زیر ساخت

MCU های سخت‌افزاری سری RMX(1000,1500) RealPresence

MCU های سخت‌افزاری ماژولار سری RealPresence RMX(2000,4000,large)

مرکز ضبط و آرشیو جلسات (RSS)

مدیریت شبکه ویدئوکنفرانس (CMA,DMA)

محصولات مبتنی بر پالایش ابری RealPresence® CloudAXIS™ Suite

 

(برگرفته از کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

ویدئوکنفرانس سیسکو

ورود Cisco به فناوری ویدئوکنفرانس

رشد فناوری و نیاز به یکپارچه سازی نیازهای سازمان‌ها در ارتباطات صوتی، تصویری و داده شرکت سیسکو را وادار به ورود به حوزه فناوری ویدئوکنفرانس کرد،  این شرکت به علت پیچیدگی های فناوری ویدئوکنفرانس و عدم دانش کافی در تکنولوژی صدا و تصویر در 18 آوریل 2010 پس از سه پیشنهاد متمادی توانست با مبلغ 3.300 میلیارد دلار کمپانی نروژی Tandbergراخریداری کند و به خاطر محبوبیت محصولات این کمپانی، نام تجاری این محصولات را با اضافه کردن نام خود (Cisco) به ابتدای نام تجاری قبلی ارائه نماید. برخی از محصولات فناوری ویدئوکنفرانس در بخش معرفی شرکت تندبرگ آورده شده است. تا سال 2012 لوگوی این محصولات نیز در اکثر مواقع تلفیقی از لوگوی هر دو کمپانی بود.

(کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

اما هدف اصلی این کمپانی همگام‌سازی فناوری‌ها و انتقال داده‌ها در بستر شبکه‌های کامپیوتری در آینده‌ای نزدیک بوده و امروزه ما شاهد ارائه زیرساخت‌های مبتنی بر شبکه با قابلیت‌های مسیریابی بهتر در بستر شبکه‌های تصویری هستیم.

سایر محصولات مطرح سیسکو در این جا معرفی می‌گردد:

 

WebEx که بخشی از ارتباطات شرکت سیسکو است در سال 2007 به مبلغ 3.2 میلیارد دلار خریداری شد. این ابزار جهت ایجاد همکاری سازمانی بین افراد، جلسه‌های آنلاین، وب کنفرانس و ویدئوکنفرانس نرم‌افزاری به کار رفته و محصولات آن عبارتند از مرکز جلسه، مرکز آموزش، مرکز رویداد، مرکز پشتیبانی، مرکز فروش، MeetMeNow، PCNow, WebEx AIM Pro Business Edition، WebEx WebOffice,، WebEx Connect. تمام محصولات  WebEx بخشی از نمونه کارها یcollaboration سیسکو هستند.

(کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

سانترال های سخت افزاری:

یکی از محصولات سخت‌افزاری شرکت سیسکو برای ارتباطات یکپارچه، دستگاه Cisco Unified Communicatin 540  است. این دستگاه به تنهایی به عنوان یک سانترال IP به همراه دربازه‌بان برای ارتباط با خطوط آنالوگ و همچنین شبکه بی‌سیم بوده و دارای ویژگی‌های بسیار دیگری می‌باشد.

(کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

نرم افزار Call Manager:

یکی از محصولات نرم افزاری شرکت سیسکو CUCM[1] نام دارد. این نرم افزار در حقیقت یک سانترال IP بسیار حرفه ای برای ارتباطات تلفنی در سازمان ها و ادارات مختلف میباشد.

CUCM  به عنوان یک سیستم مرکزی تماس، تمام اطلاعات دقیق مرتبط با سخت افزارهای Voice را جمع آوری می کند و به دلیل پشتیبانی از پروتکل های مختلف مانند SIP ,IAX ,SCCP دارای مزیت های فراوانی می باشد. این نرم افزار قابلیت مدیریت ۳۰۰۰۰ تلفن IP را با استفاده از ۲۰ سرور دارا می باشد.

(کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

تلفن های IP:

شرکت Cisco گستره وسیعی از تلفن های IP را تولید می‌کند که می‌توانند هر نیازی را پاسخگو باشند. از گوشی‌های ساده یک خط گرفته تا گوشی‌های ۶ خط و تصویری. کیفیت ساخت تلفن های سیسکو از لحاظ سخت‌افزاری بسیار بالا است و در عین حال ظاهر زیبای گوشی‌ها، هر کاربر را وسوسه می‌کند که از آن‌ها استفاده کنند.

(کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

Gateways Linksys:

مبدل‌های آنالوگ یک و دو پورت و دربازه‌بان‌های چهار و هشت پورت Linksys در بازار ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند برای مثال در بسیاری از کاربردهای کوچک، از دستگاه‌های SPA3102 استفاده می‌شود. این دستگاه ارزان قیمت با دارا بودن یک پورت FXS و یک پورت FXO می‌تواند به سادگی دو خط تلفن را بین دو نقطه منتقل نماید.

(کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

سانترال خانگی Linksys:

دستگاه SPA9000 یک سانترال کوچگ خانگی است که دارای دو پورت FXS است و قابلیت پشتیبانی ۴ تا ۱۶ خط شهری را دارا می‌باشد. با استفاده از این دستگاه ارزان قیمت می‌توان سیستم های تلفنی IP را حتی در منزل یا دفاتر بسیار کوچک نیز تجربه کرد.

 

 

محصولات جدید سیسکو در ویدئوکنفرانس

(کتاب ویدئوکنفرانس نوشته مجید شجاعی)

Multiparty Conferencing

Cisco TelePresence Conductor

Cisco TelePresence Server

Cisco TelePresence Multipoint Switch

Cisco TelePresence MCU 5300 Series

Cisco TelePresence MCU 4501 Series

Cisco TelePresence MCU MSE Series

Cisco TelePresence MCU 4500 Series

Cisco TelePresence MSE 8000 Series

Cloud Conferencing

Cisco TelePresence Exchange System

Cisco WebEx Telepresence

Recording and Streaming

Cisco Show and Share

Cisco TelePresence Content Server

Cisco TelePresence Recording Server

Video Conferencing Gateways

Cisco Expressway Series

Cisco TelePresence Video Communication Server (VCS)

Cisco TelePresence ISDN Gateway

Cisco TelePresence Serial Gateway Series

Cisco TelePresence Advanced Media Gateway Series

 

Cisco TelePresence SX80 Codec

Powerful audio and video engine for large, customized video collaboration rooms

Delivers up to 1080p60 end-to-end, high-definition video.

Rich input and output set and flexible media engine to support a variety of use cases

Choose from three integrator packages to reduce external equipment and cost of deployment

[1] Cisco Unified Communication Manager